BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday, April 30, 2008

LIVE FROM PARLIMENT

Assalamualaikum wrb.

Hari ini, 30 April 2008, telah mencatatkan sejarah di tanahair kita. Sempena detik bersejarah ini saya rasa rugi sangat jika tidak dititipkan di sini. Rasanya nak sangat sangat detik ini dikenang dan diingati sampai bila-bila. Bimbang juga jika detik ini hadirnya seketika cuma. Sebab itulah, walaupun dah lama tidak menulis dilaman ini, kali ini digagahi juga agar peristiwa ini dapat diingati.

Terima kasih kepada sahabat lama, Datuk Ahmad Shaberi Chek, kerana telah memecah tembok kegelisahan UMNO selama ini. Betul, selama ini kerajaan BN takut sangat kalau apa yang dibahaskan di Parlimen diketahui ramai.

Bimbang benar jika rakyat tahu bahawa wakil yang mereka pilih kerap sangat tidak hadir. Risau kalau rakyat tengok wakil yang mereka pilih hanya hadir untuk tidur sahaja dalam dewan yang bermaruah itu. Kecut perut juga, jika wakil yang tidak hadir itu, wakil yang sedang tidur itu, tiba-tiba datang dan bangkit ketika mana pengundian akan dijalankan untuk meluluskan sebarang usul, walhal mereka tidak ada sedikit pun fakta mengenai apa yang nak diluluskan. Wakil apakah ini? Kerajaan amat gusar jika rahsia ini terbongkar, jika rahsia ini diketahui oleh rakyat. Sebab itu, ketika laporan parlimen, lensa TV menyuluh ke arah kerusi-kerusi yang dipenuhi. Tang kerusi kosong, maaf kami kena sensored.

Hari ini Datuk Ahmad Shaberi telah merobohkan tembok itu.

Mulai hari ini, jutaan rakyat Malaysia telah 'hadir' ke parlimen untk mengikuti perbahasan didepan mata mereka sendiri. Terima kasih Datuk, terima kasih TV1.

Adapah kesan daripada peristiwa ini?

Adakah sokongan rakyat terhadap kerajaan BN akan bertambah di atas ketelusan Pak Lah yang bersetuju agar perbahasan ini disiarkan secara langsung. Adakah tindakan ini hanya akan meningkatkan populariti Datuk Ahmad Shaberi sahaja, tetapi BN bakal hilang pengaruhnya. Atau adakah tindakan ini hanya menunjukkan kebodohan Datuk Ahmad Shaberi ( Sorry bro, kerana gunakan perkataan teruk ini) kerana memberi laluan kepada para pembangkang untuk menggunakan saluran emas yang selama ini tertutup buat mereka?

Segalanya masih terlalu awal untuk dijangkakan natijahnya.

Namun, yang nyatanya, pihak pembangkang telah menggunakan peluang ini dengan sebaiknya pada sidang hari ini.

Till we meet again, enjoy this wonderful way of life.

0 comments: