BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, November 17, 2009

PROGRAM MUSIM CUTI SEKOLAH

Sekolah akan mula bercuti pada Khamis atau Jumaat ini bergantung di negeri mana anda berada. Elok juga kita mula memikirkan aktiviti-aktiviti berfaedah bagi mengisi masa anak-anak kita. Mungkin ada sebahagian daripada kita dah bercadang untuk membawa anak-anak pergi melancong atau berkunjung ke tempat-tempat rekreasi. Elok juga tu, dapat juga lapangkan fikiran serta mendapat senario dan idea baru.

Lama juga cuti ni, lebih kurang 6 atau 7 minggu. Takkan setiap minggu nak melancong. Pokai lah jawabnya. Lainlah kalau anda jenis yang tak sayangkan duit, dan tak kesah akan soal jawab di akhirat kelak.

Dalam pada itu, cubalah tengok-tengok iklan kat masjid tu, mungkin ada program atau aktiviti yang lebih baik daripada melancong ke sana sini tu.

Apa kata kalau kita isi masa anak-anak kita tu dengan menghantar mereka ke kem-kem ibadah yang dijalankan kat mana-mana. Mungkin banyak masjid yang menganjurkan kem-kem seperti ini. Malah, NGO Islamik juga turut menganjurkannya. Bayarannya, sudah tentu jauh lebih murah daripada kos melancong tu.

Mungkin anda memikirkan aktiviti yang lebih baik dan memakan masa yang lebih lama, sekurang-kurangnya sepanjang masa cuti persekolahan ini. Untuk itu, saya syorkan anda menghantar anak-anak anda ke program tahfiz. Program ini juga banyak dianjurkan dengan kos yang berpatutan.

Menariknya progran tahfiz ini, penganjur bukan sahaja menekankan kepada menghafaz al-Quran sahaja, tetapi turut diisi dengan fardhu ain, seperti mendirikan solat dengan betul. Selain itu, anak-anak kita juga dapat merasai suasana kehidupan yang lebih islamik seperti amalan mendirikan solat secara berjamaah.

Sama ada program seperti ini berkesan atau tidak bergantung kepada banyak faktor. Untuk hidup serta mengamalkan Islam sebenar, tentunya tidak memadai dengan program yang sebulan dua itu. Namun, sekurang-kurangnya anak-anak kita menyedari bahawa mereka adalah orang Islam.

1 comments:

MS said...

mai email, boleh sembang. muhaiminsulam@gmail.com