BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday, November 19, 2009

MACAM-MACAM HAL

Hari ini Khamis, 19 Nov. merupakan hari terakhir persekolahan di beberapa negeri. Hari ini juga merupakan hari kedua peperiksaan SPM dijalankan.

Sebagai hari terakhir persekolahan, suasananya memang sibuk. Pelajar juga dah berkurang yang hadir ke sekolah, kalau adapun untuk mengadakan jamuan akhir tahun kelas masing-masing.

Pagi ini hujan masih turun, tetapi tidaklah selebat semalam. Namun masih ada calon-calon SPM yang lewat hadir ke sekolah. Entah apalah sikap bebudak sekarang, peperiksaan macam hari biasa je, tak nampakpun mereka itu ambil serius, datang awal misalnya, terutama pada hari-hari hujan seperti hari ini.

Kertas 2 BI akan diadakan pada jam 10.30 pagi. Dalam pada para pelajar bergerak memasuki dewan peperiksaan, tiba-tiba kedengaran suara-suara cemas mengatakan ada pergaduhan berlaku. Dalam keadaan macam ni pun masih sempat nak tunjuk hero. Sekelas pulak tu. Berdarah-darah lagi. Oleh kerana dah nak masuk dewan peperiksaan, terpaksalah dibiarkan dulu kes itu. Lepas-lepas ni kita 'settle'kan lah.

Kertas BI, biasalah bebudak kelas belakang ni siap awal. Pengawas peperiksaanpun benarkan mereka keluar awal, sebelum masa yang sepatutnya. Memang dah begitu kebiasaannya. Tup-tup, ada maklumat mengatakan mereka bergaduh kat luar sekolah pulak. Tak habis kes lagi rupanya. Lantak merekalah, biar polis yang ambil kes.

Petang, jam 2 ada paper sejarah 2 pulak. Guru dan pelajar kelas biasa dah pulang. Terpaksalah kami beberapa orang guru memantau keadaan. Bimbang juga kalau 'kes' belum selesai lagi. Tunggu punya tunggu, jam 2.15 baru kelihatan kelibat salah seorang daripadanya. Yang sorang lagi tak nampak-nampak. Tak nak ambil exam lah agaknya. 2.30 keadaan dah tenang, tak ada lagi kelibat pelajat yang lewat.

Dalam nak beredar untuk pulang tu, kami dikejutkan pula dengan bunyi tapak kaki yang berlari menuruni tangga. Kelihatanlah dua orang pelajar perempuan yang tak nampak rupa lagi. Putih melepak, bukan sahaja muka, malah seluruh pakaiannya. Mereka bermandikan tepung rupanya. Ni pula kes bebudak yang main baling tepung setelah selesai makan-makan dalam jamuan yang mereka adakan. Bengang betul aku. Jamuan hanya dibenarkan diadakan disekitar sekolah, bukannya dalam kelas. Mereka dah ambil kesempatan dalam kesibukan guru-guru hari ini. Sepatutnya masa ni mereka dah balik, rupanya masih ada yang nak main-main lagi.

Geram dengan itu, aku terus naik ke kelas tingkat tiga tu. Memang dah senyap sunyi pun. Namun, kelas lintang pukang. Tepung bertaburan di mana-mana; lantai, kerusi dan meja, habis putih. Sampah bertaburan, kerusi meja berselerakan. Panas...panas.

Masih sangsi, aku check kelas lain pula. Ada sebuah kelas lagi yang keadaannya seperti itu. Waduh.... Namun, apa yang aku jumpa selepas itu lagi terbakar rasanya. Sepasang budak lelaki dan perempuan berada dalam keadaan yang mencurigakan. Hanya mereka berdua sahaja. Yang perempuan tu pulak, siap buka tudung lagi. Syukur kerana aku digerakkan untuk check kelas-kelas itu. Kalau tidak, mungkin terjadilah peristiwa yang kita semua tak nak berlaku pada anak-anak kita. Aku halau mereka balik. Malas nak layan lagi dah.....l

0 comments: